Orkney en de Hebriden - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Astrid en Bart - WaarBenJij.nu Orkney en de Hebriden - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Astrid en Bart - WaarBenJij.nu

Orkney en de Hebriden

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Bart

05 Mei 2016 | Verenigd Koninkrijk, Steòrnabhagh

Maandag 2 mei
Vandaag een mooie maar lange rit, via Inverness naar Thurso, waar we vlakbij een B&B hebben(Barrock). Een mooie rit langs de kust en langs twee Whiskey stokerijen.
Een vlak voor Inverness, Tomatin een hele oude stokerij en een in Tain een veel modernere versie. Bij die laatste hebben we een fles gekocht! Na de picknick reden we door een prachtig landschap met rotsachtige kusten en lieflijke valleitjes. De B&B ligt in prachtige verlaten streek waar de schapen je buren zijn. Uitzicht op Dunnet Head, het meest noordelijke punt en het eiland Hoy. Morgen gaan we naar Orkney.

Dinsdag 3 mei
Na een vroeg ontbijt reden we naar John O’Groats het meest oostelijke plek van Engeland (Landsend is het meest westelijke plek). Hier namen we de boot naar Burwick/South Ronaldsay een van de zuidelijkste eilanden van Orkney (bestaande uit 73 eilanden).
Nog koud en winderig in de vroege morgen, kwamen we na 40 min daar aan.
Een fraaie toerbus stond al op ons te wachten, 20 mensen gingen ermee.
Over verschillende ‘Churchill Barries’ reden we langs de Scapa Flow naar Kirkwall, de grootste stad van Orkney. Hier bezochten we de Viking Cathedral of St. Magnus, met de ‘Poppies’ als aandenken aan de (bloederige) gevallen in de 1ste WO, de Bishop’s Palace en Earl’s Palace. Verder met de bus naar Stormness, een havenplaats met één lange straat, nog uit de 12 de eeuw. Het ging regenen doken we het mooie Museum van Orkney in. De volgende stop was Skara Brae, een 5000 jaar oude dorpje uit de stenentijdperk. Nog ouder dan de Pyramide, opgegraven en zichtbaar gemaakt. Ook het nabij gelegen Skail House toonde het leven van de adel lang geleden, was zeer indrukwekkend. Via de Ring of Brodgar ( een van de grootste, maar zeker de oudste steencirkel) reden we via Kirkwall en de Italian Chapel terug naar de boot, die ons weer naar John O’Groats bracht. Jan de Grote heeft hier een huis gebouwd en een pub en al gauw kwamen er meerdere huizen. Nog steeds een zeer klein plaatsje met één Hotel Seaview, waar we heerlijk gegeten hebben en geheel voldaan van deze prachtige dag, weer naar ons B&B terug gingen.

Woensdag 4 mei
Vanochtend namen we afscheid van onze hartelijke ‘truckers’ B&B. De rit naar Ullapool was een prachtige weg , eerst langs de kust en toen het binnenland, de bergen, in. Ondanks het regenachtige weer was het een fascinerende omgeving. Midden in het desolate gebied vonden we een “Inn”, waar we koffie en de bij behorende whiskey hebben gedronken. Een eenzame maar gelukkige Schot had hier een pub met slaap mogelijkheid, waarschijnlijk voor verdwaalde vissers. Onderweg nog een paar ‘Hooglanders’ op de weg maar na 5 1/2 uur rijden kwamen we in Ullapool aan.
Na inchecken gingen we het stadje en de haven verkennen en alvast een tafel gereserveerd bij een vis (hoe kan het ook anders) restaurant. Morgen de overtochten naar de Hebriden.

Donderdag 5 mei
Nog even een kop koffie in Ullapool en toen met de boot op naar Stornoway op Isle of Lewis (Hebriden). Na aanvankelijk zonnig weer werd het regenachtig, met windkracht 7/8 buitengaats voeren we in 2 ½ uur naar Stornoway. Onze B&B was een klein appartement met bloeiende rododendrons voor de deur. Het ontbijt stond in de koelkast klaar en zag er prima uit. Hongerig gingen we Stornoway weer in om te lunchen en beladen met lekkere hapjes weer terug naar de B&B. Relaxen en wachten op de terug keer van de zo’n die inderdaad om 17:00 uur zich weer liet zien.

• 05 Mei 2016 - 18:53

Irma:

VerslLag goed ontvangen! Deconfiture wel wat op zich wachten, bij jullie! Hier nu mooi!irma

• 06 Mei 2016 - 11:19

Paul:

Ik begrijp het al:

Wiskey-hooglanden-wiskey-stormachtige overtochten-wiskey-desolate, enigszins melangolieke omgevingen-wiskey-besneeuwde toppen-wiskey.

En dat alles in een breathtaking land waarvan men zegt:
    "4 seizoenen op ëën dag"
    en dat omgeven door de vurrukkulukste wiskey's.

Heel speciaal
    Geniet ervan vrienden en neem nog eens een wiskey.