Isle of Harris - Reisverslag uit Leverburgh, Verenigd Koninkrijk van Astrid en Bart - WaarBenJij.nu Isle of Harris - Reisverslag uit Leverburgh, Verenigd Koninkrijk van Astrid en Bart - WaarBenJij.nu

Isle of Harris

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Bart

08 Mei 2016 | Verenigd Koninkrijk, Leverburgh

Vrijdag 6 mei
Het ziet er naar uit dat het een zonnige dag gaat worden, alhoewel de temperatuur niet boven de 12 graden zal komen. Een mooie dag om het eiland te verkennen. Vanaf Stornoway gingen we richting Great Bernera, niet zo gemakkelijk want alle woorden worden hier anders uitgesproken en geschreven, Celtic. Opvallend was het turf dat hier nog veel gestoken wordt om als brandstof te gebruiken. Onderweg prachtige landschappen en monumenten zoals: Carloway Broch (uit het ijzertijdperk, verdediging en om indruk te maken, huizen van belangrijke personen) , Blackhouse Village (cottages uit de oude tijd) , prachtige kustlijn en oude vissershavens, Butt of Lewis vuurtoren (Living on the Edge) en de vuurtoren van Tiumpan Head op het schiereiland Point. ’s Avonds naar het dorp gelopen (20 min) om te eten in een gezellige kroeg.

Zaterdag 7 mei
Na een uitgebreid ontbijt moesten we ons lekkere plekje verlaten.
Weer een autorit nu naar Leverburgh op Isle of South Harris. Na een tijd door de wat eentonige binnenlanden te hebben gereden, kwamen we via Tarbert waar we koffie dronken en een Tweed shop bezochten, op de smalle binnenwegen van het zuidelijke gedeelte van Harris. Prachtige kust met vele meertjes en eilanden voor de kust. De tijd staat hier stil en de schapen met hun lammeren lopen kriskras door het gebied. Je komt er dus ook menigeen tegen op en langs de weg. Zo schattig die kleintjes met hun zwaarte poten en zwarte koppetjes! Er zijn hier ook vele kunst galerietjes waar we er enkele van bezochten. Bij Rodel bezochten we de Church of St.Clement uit 16de eeuw met graven van o.a. Alexander.
Aan het einde de dag kwamen we aan bij een leuke cottage, die erg sfeervol was.

Zondag 8 mei
Lekker uitgeslapen, het is ten slotte zondag. 4 miles gereden naar een plekje waar we konden wandelen. Langs sappige weiden, vele schapen met hun jongen, konijnen en hooglanders, door sompig gras land, zanderige duinen en langs de kust met zijn eb en vloed invloeden. Kortom een mooi stukje kust van dit eiland. Na drie uren weer terug bij ons cottage voor de lunch, schone kleding en droge schoenen. Na deze pauze nog even langs de kust, langs de zandstranden, gereden om vervolgens te relaxen met een boek en ons voor te bereiden op het avondmaal in in The Tempel Bar. Hier mochten ze geen wijn schenken maar hadden er ook geen bezwaar tegen om je eigen wijn mee te nemen. Dat hebben we dus ook maar gedaan en we hadden een genoeglijke avond in deze bijzondere gelegenheid die ook nog eens goede muziek draaide.

• 09 Mei 2016 - 09:46

Irma:

Wel een heel ruig landschap!